مکس آموز

آموزش کاهش نویز صحنه به همراه افزایش سرعت رندر با vray denoiser

VRay Denoiser  نویز ها  را از دیگر عناصر رندر حذف می کند. این عنصر رندر {VRay Denoiser} پس از اینکه تصویر به طور کامل از طریق ابزار عادی به نمایش گذاشته می شود عملیات انهدام نویز ها را به آن اعمال می کند. عملیات تخلیه نویز ها توسط VRay Denoiser ،  به اینصورت است که مناطقی را که دارای نویز یه همان نقاط تیره و لکه مانند  هستند را تشخیص می دهند و آنها را خنثی می کند. تصاویر را نیز می توان با استفاده از ابزار Vdenoise جداگانه که شامل نصب V-Ray برای ۳ds Max می شود، متوقف کنید.

از آنجا که V-Ray Denoiser به جای  اینکه خود بخشی از فرایند رندر باشد بر روی سایر اجزای رندرینگ عمل می کند  نیازی به بازنویسی صحنه ندارد. تنظیمات Denoiser را می توان به سرعت تغییر داد و بارها و بارها آزمایش کرد تا نتیجه را بهبود بخشد.

V-Ray Denoiser دارای سه گزینه از پیش تنظیم شده برای تنظیمات آن است. پیش فرض، خفیف و قوی. پارامترها نیز می توانند با انتخاب پیش فرض سفارشی به طور مستقیم تنظیم شوند.

هنگام رندر، VRay Denoiser به طور خودکار چندین کانال رندر را در Buffer Frame V-Ray اضافه می کند که توسط الگوریتم denoising مورد نیاز است. بعضی از آنها کانال های رندر استاندارد مانند  diffuse filter color, the reflection filter color و غیره هستند. همچنین چند کانال خاص تولید می شوند.

کانال effectsResult تصویری را که بعد از عملیات denoising نتیجه می شود و اثر لنز بر روی تصویر ارائه می شود را نگه می دارد. دکمه RGB کانال در VFB بین کانال های رنگی RGB و effectResult را تغییر می دهد.

مهمترین کانال های ایجاد شده توسط VRay Denoiser را به اختصار بیان می کنیم:

کانال noiseLevel مقدار نویز برای یک پیکسل است که توسط نمونه برداری تصویر V-Ray تخمین زده شده است.در این کانال محل ایجاد شدن نویز در ندر نهایی را با صورت خاکستری نمایش داده و قسمت هایی که نویز ندارند را بصورت سیاه نمایش می دهد.

کانال effectResult شامل نتیجه اعمال  VRay Denoiser و رندر فاقد نویز است. این کانال در VFB ظاهر می شود.

 

 

 

 

پارامتر های VRay Denoiser :

این عنصر رندر از طریق زبانه عناصر پنجره render setup در ۳ds Max فعال شده و پارامترهای آن را در یک رول در پایین پنجره  پس از فراخوانی آن {VRay Denoiser} نمایش می دهد.

vrayVFB : این گزینه هنگامیکه فعال باشد فیلتر های ویری دی نویزر در پنجره فرام بافر نمایش داده می شود.

deep output: مشخص می کند که آیا این عنصر رندر را در تصاویر عمیق قرار دهد.

preset :  تنظیمات از پیش  تعیین شده که تنظیم قدرت و ارزش شعاع اعمال فیلتر دی نویزر را مدیریت می کند که شامل حالت های زیر می باشد:

mild: این گزینه پردازش دی نویزر را با سطح قدرت بالاتری نسبت به defult  اعمال می کند.

defult: این گزینه پردازش دی نویزر را با سطح قدرت متوسطی اعمال می کند.

strong: سطح قویتری از فیلترینگ دی نویزر از حالت های قبل را  اعمال می شود.

custom: با این گزینه می توان با پارامترهای قدرت و شعاع می توان  ارزش های سفارشی تنظیم کرد.

strength : تعیین اینکه عملیات تخلیه  نویز ها چقدر قوی خواهد بود.

radius : محدوده اطراف هر پیکسل را تعیین می کند. شعاع کوچکتر روی محدوده کوچکتر از پیکسل تاثیر می گذارد در حالی که یک شعاع بزرگتر روی یک محدوده بزرگتر تاثیر می گذارد که باعث حذف نویز ها می شود.

گزینه های strength و radius تنها هنکامی قابل تنظیم هستند که پریست را روی custom تنظیم کرده باشیم.

update: با این گزینه می توان پس از محاسبات دی نویزر و اعمال تغییراتی در تنظیمات پارامتر های دی نویزر ، مجدداً عملایات پاکسازی نویز ها را بر روی رندر نهایی اعمال کرد و در عملیات جدید از تنظیمات جدید مثلاً در میزان قدرت محاسبه و شعاع آن استفاده نمود.

نکته : دقت داشته باشید در این حال رندر کل صحنه از اول انجام نمی شود و تنها محاسبات  vray denoiser اعمال می شود و سطح پردازش آن را می توان ارتقاء داد یا کاهش نمود.

 

 

بیشتر بدانید: ” راهنمای جامع سیستم مناسب برای رندرینگ

 

 

 

قدرتمند ترین دوره آموزش جامع تنظیمات رندر در ویری ۳٫۶

 

Advanced VRay Denoiser parameters

mode: این گزینه نحوه ذخیره اطلاعات vray denoiser  را مشخص می کند که دارای حالات های مختلفی می باشد که در ذیل مورد بررسی قرار می گیرد.

Hide denoiser result channel :  در این حالت کانال VRayDenoiser به طور جداگانه در VFB وجود ندارد. کانال effectResult با تصویر denoised تولید می شود.

Only generate render elements : در این حالت تمامی المنت های دینویزینگ ایجاد می شوند بدون اینکه نسخت تصویر فاقد نویز ایجاد گردد.همچنین المنت هایVRayDenoiser و effectsResul ایجاد نمی شوند.این حالت تنها لیستی از المنت های استفاده شده در  vray denoiser ایجاد نموده بدون اینکه نویز های را از بین ببرد.

Show denoiser result channel : در این حالت بر خلاف حالت قبل المنت هایVRayDenoiser و effectsResul  نیز ایجاد می شوند.

type : این گزینه مشخص می‌کند پروسه پاکسازی نویز ، آیا باید تنها نسبت RGB Color Render Element اعمال شود یا نسبت به سایرین نیز اعمال گردد.

Single pass denoise on RGB only: تنها یک پاس در حذف عنصر RGB بر عنصر ترسیم می‌کند ، و با استفاده از عناصر دیگر مانند فیلتر diffuse تنها برای هدایت این فرآیند استفاده می‌کند . این روش در تمیز کردن سر و صدا بهتر است ، اما ممکن است جزئیات بافتی کوچکی داشته باشد یا قسمت‌های زیادی از تصویر را محو کند که در آن آثار چندگانه در همان زمان قابل‌مشاهده هستند ( f . ای . (reflections و شکست‌های خود را از طریق مواد شیشه‌ای منتقل می‌کنند ) . این حالت به عناصر اضافی کمتری نیاز دارد و شما می‌توانید از بسته به نوع محلی استفاده کنید که عناصر تولید را به منظور تولید فقط موارد مورد نیاز برای این حالت تولید می‌کند .

Denoise render elements separately: این حالت نورپردازی ، روشنایی جهانی ، رفلکت، انکسار نور و عناصر جو را به طور جداگانه دسته‌بندی کرده و آن‌ها را در یک نسخه denoised از تصویر RGB ترکیب می‌کند . این روش جزئیات بافت را بهتر حفظ می‌کند ، اما با تنظیمات کم ممکن است برخی انواع نویز را تمیز کند .

generate render elements:  مشخص می کند که عناصر رندر برای رندر به طور خودکار به VFB اضافه شود.

Manual: تنها عناصر رندر noiseLevel و defocusAmount را اضافه می کند. بقیه باید به صورت دستی اضافه شوند .

Depending on denoising type:  فقط عناصر مورد نیاز برای نوع فعلی (single pass یا عناصر رندر) را اضافه می کند. انهدام تک قطعه نیاز به عناصر رندر کمتری دارد و انتخاب این گزینه می تواند حافظه RAM و فضای دیسک را ذخیره کند، اما امکان انتقال به هر عنصر را نخواهد داشت.

All possible denoising elements: همه عناصر را می توان با استفاده از denoiser اضافه کرد و اجازه می دهد تا بین انواع مختلف تغییر کند.

 

در تصاویر زیر رندر المنت های مختلف در صورت اعمال  vray denoiser  را می توانید مشاهده کنید.

تنظیمات پیشنهادی vray denoiser:

نهایتاً پیشنهاد می شود mode  را  روی گزینه Only generate render elements  تنظیم کنید.

پیشنهاد می شود برای بهبود سرعت پردازش و رندرینگ صحنه ها ابتدا کیفیت تنظیمات رندر را کاهش داده تا سرعت پردازش افزایش یافته و نهایتاً نویز های احتمالی ایجاد شده را با اعمال فیلتر  vray denoiser از بین ببرید.

سجاد

    نوشته‌های مرتبط

    دیدگاه‌ها

    *
    *