مکس آموز

آموزش پلاگین forest pro ( فارست پک پرو) در مدلینگ عناصر طبیعی

آموزش جامع فارست پرو

سطح حرفه ای
14 ویدئو حدود ۲:۴۵ دقیقه

گروه آموزشی مکس آموز، آموزش پلاگین forest pro در مدلینگ عناصر طبیعی را پس از ماه ها تحقیق علمی پیرامون  پلاگین قدرتمند فارست پک پرو از طرق مختلف خصوصاً وب سایت رسمی شرکت itoo softwar  ترجمه و با تمرکز بر روی مقالات آموزشی این شرکت،آماده تقدیم شما علاقه مندان به این حوزه جذاب نموده است.این دوره آموزشی بصورت ویدئوئی نیز و  به دو روش آموزش جامع با ذکر تمامی جزئیات و بیان کاربرد تک تک ابزار های موجود در این پلاگین قدرتمند و همچنین آموزش پروژه محور و کاربردی تهیه و تدوین گردیده و در نوع خود کم نظیر است.مکس آموز تضمین می کند با تهیه و طی این دوره،به هیچ آموزش دیگری در مورد forest pro  و همچنین مدلینگ عناصر طبیعی نیازی نخواهید داشت و هر آنچه در توان این پلاگین محبوب باشد را قادر خواهید بود خلق نمایید.

در صورتیکه پلاگین forest pro ( فارست پک پرو را روی سیستم خود نصب ندارید می توانید نسبت به تهیه آن از اینجا کلیک نمایید.

آموزش forest pro

 

Library:برای پلان یا  خطوط  دوبعدی ترسیمی می توان با استفاده از این گزینه،مدل های پریست شده در کتابخانه برنامه را لود نمود.این کتابخانه شامل  احجام دوبعدی و سه بعدی و پریست های آماده از جمله؛درخت،چمن،گل،بوته،صخره،شن و یا مدل های سلیقه ای شما می تواند باشد.

Default Size: از این گزینه برای  پارامترهای عرض و ارتفاع استفاده کنید تا اندازه پیش فرض اشیاء ۲D جدید را تنظیم کنید.اشیاء ۲D در رأس موجودی کتابخانه forest pro می باشد.

Mode

Generate:شما را قادر می سازد یک طرح جدید Forest Pack را با انتخاب یک Spline یا Surface از صحنه ایجاد کنید. این به طور خودکار به لیست مناطق یا هندسه اضافه می شود. ویرایشهای بعدی باید از پانل Modify انجام شود. Custom Edit:شما را قادر می سازد تا با کلیک کردن در صحنه، اشیای فردی را جایگزین کنید. این حالت به طور خودکار   Object Forest pro در حالت ویرایشگر مورد ایجاد می کند. ویرایشهای بعدی باید از پانل Modify انجام شود.   دقت داشته باشید پس از ترسیم اولیه از کتابخانه forest pro به دو صورت گفته شده،سایر اصلاحات و تنظیمات بعدی را باید از پنل مادیفای پیگیری نمایید.

روول آوت geometry پلاگین forest pro در مدلینگ عناصر طبیعی

geometry:  از این پنل می توان forest pro ایجاد شده در  مرحله قبل را انتخاب نمود و نسبت به ویرایش آن اقدام نمود. اگر تعداد forest pro ها زیاد باشد از اسکرول کناری آن استفاده نمایید.

  1. این گزینه یک آیتم جدید به لیست forest pro اضافه می کند.
  2. لایه انتخاب شده از لیست forest pro را حذف می کند.دقت داشته باشید حداقل یک آیتم لازم است در در محدوده forest pro باقی بماند و با این ابزار قادر نیستیم آن یکی را حذف کنیم.
  3. چندین لایه به لیست forest pro اضافه می کند.
  4. این گزینه خصوصیات شامل تکسچر،متریال و ابعاد لایه انتخاب شده را کپی می کند.
  5. این گزینه کپی ایجاد شده را روی لایه دیگری پیست می کند.
  6. سبب جابجایی لایه انتخاب شده به سمت بالا می شود.
  7. سبب جابجایی لایه انتخاب شده به سمت پایین می شود.

 

آموزش forest pro

library: با این گزینه امکان اضافه نمودن پریست های آماده از کتابخانه میسر می گردد. name: نام پریست با آبجکت انتخاب شده را نمایش می دهد. disable:فعال بودن این گزینه سبب می شود حالت  پریست های کتابخانه غیر فعال شوند.. template: با فعال بودن این گزینه و انتخاب از لیست آبشاری می توان حالت نمایش حلاین دو بعدی از لایبراری کتابخانه forest pro را تعیین کنید. width & heigh: ابعاد geometry پریست های انتخاب شده را تعیین می کند در صورتیکه حالت template فعال باشد. custom object: با فعال کردن این گزینه می توان بجای پریست های کتابخانه forest pro می توان از هر آبجکت دیگری استفاده نمود. clear: این گزینه آبجکت انتخابی را حذف می کند. scale: این گزینه سبب می شود بخش های مختلف forest pro از  لیست geometry را در همه جهات اسکیل نموده و آن را بزرگ و کوچک نماید. zoffset: فاصله پریست ها را از سطح زمین به میزان عدد وارد شده ارتقا می دهد. center displ:از این مقدار برای تنظیم نقطه چرخش برای بافت هایی که نیاز به محور offset  دارند، استفاده کنید. collission radius:شعاع برخورد برای آیتم انتخاب شده را تعریف می کند.

Probability: احتمال برخورد آیتم ها را مدیریت می کند.

material:متریال خاصی را برای نسبت دادن به موضوعforest pro را مشخص می کند.این گزینه بیشتر برای آبجکت های سلیقه ای ورد شده به forest pro استفاده می شود.در صورتیکه برای موضوعات سلیقه ای متریالی ساخته نشود برنامه بصورت اتوماتیک از متریال های خود fores pro استفاده می کند. global scale:یک مقیاس کلی را به تمام موارد موجود در فهرست هندسی اعمال می کند. consolidate materials: ممکن است بخواهید متریال را به صورت دستی به آبجکت ها اختصاص دهید، اگر چه توصیه نمی شود. برای این، از پارامتر “Consolidate Materials” در رول هندسه بردارید.

روول آوت Areas پلاگین forest pro در مدلینگ عناصر طبیعی

 

آموزش forest pro

area: این رول آوت برای افزودن یا کاستن از میزان پریست استفاده شده در یک بخش خاص استفاده می شود  که شامل:spline – object – Forests – Paint- Surfaces می باشد.بعنوان مثال شما می توانید با افزودن یا کاستن از حجم پریست های لایبراری forest pro ترکیب بندی جدیدی بوجود آورید که با دو کارکرد include و exclude صورت می گیرد.Include یک حالت افزودنی است که اقلام را در منطقه ایجاد می کند، Exclude  موارد را از منطقه حذف می کند.لیست زیر حالت های موجود برای هر نوع منطقه را نشان می دهد:

  1. مد spline: این مد شامل هر دو کارکرد  include و exclude  بوده و افزودن و کاستن از حجم پریست ایجاد شده را ممکن می کند.با این مد می توان spline جدیدی ترسیم نمود و forest pro را به آن نیز نسبت داد که این کار در حالت include صورت می پذیری و یا محدوده spline جدید را از forest pro کم کنیم که این حالت بوسیله موود exclude انجام می شود. [su_note]برای آشنایی بیشتر با امکانات spline می توانید مقاله آموزش جامع spline رو از اینجا ببینید.[/su_note]
  2. Object:این مد تنها شامل کارکرد exclude می باشد.در این حالت می توان یک آبجکت ترسیم نمود و با اضافه کردن به forest pro آیتم های ایجاد شده در محلی که آبجکت قرار می گیرد را حذف نمود.تا مدلینگ عناصر طبیعی {درخت- گل – چمن – صخره – و…} در آن محدده ایجاد نشود.;
  3. forest: این مد تنها شامل کارکرد exclude می باشد.این مد برای قرار دادن یک forest pro درون یک فارست دیگر کاربرد دارد
  4. Paint:این مد شامل هر دو کارکرد  include و exclude  می باشد.این مد هنگامی کاربرد دارد که فارست را به یک سطح مانند plan نسبت داده باشیم.
  5. Surface: این مد شامل کارکرد include می باشد.

(thickness(open splines: این موود حالتی کاربرد دارد مه در صحنه یک اسپیلاین باز داشته باشیم که در اینصورت می توان ضخامت یا عرض ان را با این گزینه مدیریت نمود.این گزینه در شبیه سازی جاده می تواند مفید باشد یا در مدل کردن چمن، بوته هایا در مدلینگ عناصر طبیعی خطی دیگری مورد استفاده قرار گیرد. convert to paint: این گزینه سبب می شود آیتم های موجود در پانل area را به paint تبدیل نمود و با درگ کردن روی سطوح موجب پراکندگی forest pro در مدلینگ عناصر طبیعی شد. select mode: هنگامی که فعال می شود، منطقه انتخاب شده از زیر مجموعه ای از مدل ها از فهرست هندسه تعریف شده در منوی انتخاب استفاده می کند. pick: هنگامی که Select Models فعال باشد،منوی انتخاب را باز می کند، منطقه فعلی فقط از مدل هایی که در این لیست قرار دارند استفاده می کنند. surf mtl id: z offset: فاصله forest pro با سطح زمین در محور z و مختصات ۰ را معین می کند. distibution map: این گزینه الوی توزیع forest pro  را بر اساس یک map تعیین می کند. scale: الگوی توزیع forest pro را بصورت دستی تنظیم می کند و فقط روی فارست اصلی در رول آوتareas کار می کند.مقدار بیشتر سبب تراکم کمتر می باشد. threshold:الگوی توزیع forest pro را بصورت دستی تنظیم می کند و فقط روی فارست اصلی در رول آوتareas کار می کند.مقدار کمتر سبب تراکم بیشتر می باشد.

forest pro -مدلینگ عناصر طبیعی

falloff affect:قدرت انحرافات چگالی و مقیاس افتادن را تنظیم می کند. تنظیم این مقدار به صفر به طور کامل اثر را غیر فعال می کند density: تراکم فارست در ناحیه فالاف را مدیریت می کند. scale: اندازه فارست را در ناحیه فالاف مدیریت می کند. insert curve:منحنی افتادن را تغییر می دهد معمولا برای ایجاد موارد پراکنده در اطراف مرزها و محیط مناطق محروم استفاده می شود boundrary checing:  فارست پرو می تواند از ۳ حالت بالقوه برای تعیین نوع پراکندگی فارست های خارج از areas استفاده نماید که به شرح ذیل است. point: این گزینه سبب می شود فارست اصلی بصورت نقطه ای با موضوع exclude همپوشانی ایجاد کند. size: لین گزینه سبب می شود فارست اصلی بیرون از ناحیه موضوع exclude قرار گیرد و همپوشانی ایجاد نشود. edge:این گزینه موحب می شود هر دو مورد فارست اول و موضوع exclude  در ناحیه برخورد یک ناحیه خطی ایجاد کنن که نه خلأ بوجود آید نه همپوشانی صورت گیرد. [su_note]حالت edge در نمایviewport قابلیت نمایش ندارد و تنها هنگام رندر می توان تغییرات را مشاهده نمود.[/su_note] falloff(global propertise): این گزینه سبب تنظیم تراکم forest pro در ناحیه خطوط کناری می شود. density:میزان تراکم را تنظیم می کند. edite curve: تراکم را بوسیله curve editor تنظیم می کند. include: تراکم قسمت های کناری موضوع include را تنظیم می کند. exclude:تراکم قسمت های کناری موضوع exclude را تنظیم می کند. affect height onlay:

 

رول آوت distirbution map  در اسکریپت forest pro – مدلینگ عناصر طبیعی

image: این گزینه الگو توزیع forest pro را بر اساس مپ های خود اسکریپت فارست پرو انجام می دهد.دارای الگو هایی متعددی می باشد که در منوی آبشاری زیرین قابل انتخاب است. map: این گزینه الگوی پراکندگی را بر اساس یک تکستچر سیاه و سفید ارائه می دهد. مناطق سفید سبب وجود فارست و مناطق سیاه عدم وجود فارست را سبب می شود. density: این گزینه امکان تعریف تراکم بوسیله پیکسل ها در صورتی که از تکستچر استفاده کنیم را فراهم می کند و همچنین در صورتی که از مپ های پیشفرض forest pro استفاده نماییم اینکار را بر اساس واحد های اندازه گیری انجام می دهد. fit to sence: این گزینه با تعریف دو مختصاتxوy و بر اساس فاصله میان این دو محور الگوی پراکندگی را تعریف می کند.فاصله کم میان این دو مختصات،سبب تراکم بیشتر می شود و بالعکس. offset x: سبب جابجایی forest pro در محور x می شود. offset y:سبب جابجایی forest pro در محور y می شود. threshold: هنگامی که bitmap در حالت سیاه و سفید یا حالت رنگی قرار دارد، تعریف پیکسل های تصویر را به سطوح سیاه و سفید تبدیل می کند rotation:  این گزینه سبب چرخش پیکسل های مپ شده و در نتیجه سبب چرحش forest pro می شود. max density:حد ممکن موقعیت های درختی را در منطقه تنظیم کنید (به طور پیش فرض ۱۰ میلیون). مراقب باشید: این شامل هر دو پیکسل سفید و سیاه در نقشه توزیع است، بنابراین شما ممکن است با استفاده از نقشه خالی و مقادیر پایین X / Y به حد تراکم برسید، اما یک درخت در صحنه دریافت نمی کنید draw gizmo corner:گوشه های نقشه توزیع را به راحتی تنظیم می کند.   diversity:این بخش الگوی چینش آیتم های مختلف forest pro را مدیریت می کند و به سه روش عمده که در زیر ارائه می گردد انجام میشود. random:گیاهان را به صورت تصادفی، با استفاده از مقادیر احتمالی لیست geometry، می سازد. این حالت پیش فرض است. match color id: این حالت به شما اجازه می دهد تا از نقشه های توزیع رنگی استفاده کنید، جایی که رنگ هر پیکسل یک نوع گیاه را تعریف می کند.در فرآیند پراکندگی، هر پیکسل نقشه با «شناسه رنگ» مقادیر فهرست هندسه مطابقت دارد، که بیشترین مشابه را دارد. [su_note]اگر چه رنگ مورد نیاز دقیق نیست، برای دریافت بهترین نتایج توصیه می شود که مقادیر رنگ «Color ID» بیشتر شبیه به آنهایی است که در نقشه استفاده می شود. همچنین بهتر است از رنگ های کنتراست بالا مانند قرمز، آبی، زرد، سبز استفاده شود. فاصله ها (موقعیت های خالی) را می توان تعریف نمود که رنگ خاصی را با یک آیتم “غیرفعال” در فهرست هندسه تعیین می کند.[/su_note] mach chanal: noise:پارامتر “noise” برای اضافه کردن برخی تغییرات تصادفی به توزیع استفاده می شود clusters:این حالت forest ها را بر اساس دسته بندی شد توزیع می کند، به همان شیوه ای که گیاهان در طبیعت یافت می شوند. size:از آن برای تنظیم اندازه خوشه ها استفاده کنید. این مقدار در واحد های صحنه بیان شده است. roughness:شکل خوشه را مدیریت می کند به اینصورت که مقادیر؛ (۰٪ = صاف، ۱۰۰٪ = خشن) blury edge:لبه خوشه را از تیز (۰٪) تا تار شدن (۱۰۰٪) تغییر می دهد. noise:موارد لیست geometry را بصورت تصادفی با ناحیه توزیع اضافه می کند (۰٪ تا ۱۰۰٪) [su_note]خوشه ها نیاز به استفاده از بیش از یک مورد در فهرست هندسه (چمن و گل، انواع مختلف گیاهان و غیره) دارند. اگر نه، هیچ تاثیری ندارد[/su_note] collision:این ویژگی برخورد بین درختان را بررسی می کند. enable :radius: height: preview in viewport:

رول آوت tree edite در اسکریپت forest pro – مدلینگ عناصر طبیعی

mode: با این گزینه روش های ترسیم forest pro رو در صحنه مشخص می کنیم که به دو روش زیر می باشد.برای استفاده از امکانات tree editor می بایست mode را روی حالت custom edite تنظیم نماییم.در صورت تنظیم modeدر حالت custom edite امکان استفاده از رو آوت های generate و distirbution map وجود نخواهد داشت. generate: این mode ترسیم در نواحی جمعی که با یک spline یا object مشخص می شود را انجام می دهد. custom edite: ترسیم بصورت کلیک کردن و کاملا اختیاری صورت می پذیرد. add aitem: در این قسمت می توان موضوعاتی را به صورت دستی وارد نمود. model: از منوی آبشاری می توان مدل موجود در لیست geometry  را ایتدائاً انتخاب سپس در صحنه آن را اضافه نمایید.کافی است پس از انتخاب مدل مورد نظر روی دکمه add کلیک نمایید. random: این گزینه اضافه کردن مدل به صحنه را بصورت تصادفی ممکن می کند. sequnce: این گزینه مدل های موجود در لیست geometry   را بصورت ترتیبی به صحنه اضافه می کند. propertise selection: این گزینه امکانی را فراهم می کند تا بتوان موضوعات انتخاب شده را به مدل مورد نظر تغییر دهیم.کافی است فارست یا فارست هایی را انتخاب نماییم و سپس از لیست از  propertise selection مدل مورد نظر را انتخاب نماییم تا کل فارست های انتخاب شده به مدل مورد انتخاب ما تغییر یابند. subitems:هنگام استفاده از Groups به عنوان Object های سفارشی، این مقدار عنصر عنصر داخل گروه را تعریف می کند. select by type: با این ابزار می توان تمامی فارست های از یک دسته را تنها با نتخاب یک نوع از آنها و کلیک نمودن روی دکمه select by type انتخاب نمود. randomize: این گزینه سبب تغییر فارست ها انتخاب شده به سایر مدل های لیست geometry   می شود. riset size: همه تغییرات من جمله scale را به حالت نخست باز می گرداند. re -seed: سبب می شود چینش forest pro تغییر یابد. store random: این گزینه سبب می شود تغییرات رول آوت transformation روی موضوعات انتخاب شده فیکس شود و با re -seed امکان تغییر ترکیب بندی وجود نخواهد داشت. deatach این گزینه فارست های انتخاب شده را از سایر فارست ها جدا می کند و تحت یک فارست مجزا در می آورد. atach:  این گزینه سبب الحاق فارست های جداگانه به همدیگر می شود که بصورت تکی و جمعی قابلیت اتچ شدن را داراست.   along a path: بوسیله این ابزار مسیری را به برنامه معرفی میکنیم تا فارست ها روی مسیر ایجاد شوند. spacing: این گزینه فواصل بین forest pro ها را مدیریت می کند.مقدار را از آیکن روبرویی مشخص می کنیم. in vertes positions: این گزینه بر اساس موقعیت ورتکس ها torest pro رو جاگزاری می کند. follow path: این گزینه سبب تبعیت و هماهنگی forest pro با مسیر انتخابی می شود. crate:این گزینه سبب می شود تا فارست ها در مسیر ایجاد شوند. refrence object: select objects: این گزینه می تواند مسیر ایجاد شدن forest pro  را روی یک آبجکت تعیین کند. distribute using: این گزینه کیفیت توزیع فارست ها را بر اساس pivot و face centers تعیین می کند. pivot: سبب می شود بر اساس موقعیت pivot point فارست ها بر روی آبجکت ایجاد می شود. face centers:فارست ها عمود بر face های آبجکت ایجاد می شوند. align:این گزینه فارست ها را کاملا بصورت عمود بر آبجکت قرار می دهد. scale: delete existing items:فعال بودت=ن این گزینه سبب می شود هنگام ایجاد فارست بر روی لاین یا آبجکت،فارست های قبلی حذف گردند و غیر فعال بودن آن سبب تشکیل فارست جدید بر روی فارست قدیمی تر می شود.

forest pro -مدلینگ عناصر طبیعی

رول آوت shadows در اسکریپت forest pro – مدلینگ عناصر طبیعی

use fake shadows: این گزینه در مورد فارست های دو بعدی کاربرد دارد و با ایجاد پلان های مجازی  بصورت عمودی و افقی،سبب ایجاد سایه کامل برای فارست دو بعدی می شود بدون اینکه آن را در حالت دو ،سه یا چهار پنل استفاده کنیم. vertical: این گزینه در صورتی که فعال باشدف کارایی صفحات مجازی عمودی را فعال می کند. horizontal:این گزینه در صورتی که فعال باشدف کارایی صفحات مجازی افقیرا فعال می کند. z offset: میزان ارتفاع صفحه مجازی فقی از سطح زمین را مشخص می کند تا در اثر برخورد نور با آن،سایه ها ایجاد شود. width scale: میزان عرض صفحه افقی مجازی را تعیین می کند. cast opacity mask for custom objects: light: با این گزینه منبع نور را به فارست معرفی می کنیم تا سایه ها نسبت به آن و بصورت طبیعی ایجاد شود در غیر اینصورت روی فارست از نوع دو بعدی سایه مناسبی ایجاد نمی شود. copy: این گزینه تنظیمات سایه را روی سایر فارست ها اعمال می کند. clear: منبع نور را روی فارست پاک می کند. hide plants on viewports: این گزینه صفحات عمودی و افقی که سبب ایجاد سایه می شوند را مخفی می کند در صورتی که تیک ان فعال باشد و بالعکس. prevent self – shadows: در Rental Mental و VRay، این گزینه را فعال کنید تا از درختی که سایه را بر روی خود گرفته است جلوگیری کند. evry tree over itself: این گزینه تعریف می کند که چگونه تشخیص خود سایه زنی اعمال می شود، به شی کامل (درختان سایه ها را به درخت های دیگر در همان شیار جنگل نمی دهند) و یا فقط هر درخت به خود.

forest pro -مدلینگ عناصر طبیعی

 

رول آوت surface در اسکریپت forest pro – مدلینگ عناصر طبیعی

این بخش زمینه ای را ممکن می کند تا بتوانیم عناصر forest pro را بر روی سطوح ناهموار ایجاد کنیم.

  1. این گزینه سطح را به فارست اضافه می کند تا فارست ها بر روی آن ایجاد گردند.
  2. سطح انتخاب شده را حذف می کند.
  3. می تواند چندین سطح را همزمان به forest pro اضافه کنیم.
  4. تغییرات بر روی سطح را بصورت دستی،آپدیت می کند.
  5. این گزینه تغییرات سطح را بصورت اتوماتیک آپدیت می کند.

xy:این گزینه سبب می شود فارست ها بر اساس مختصات محور های x,y بر روی سطح قرار گیرد. uv:این گزینه سبب می شود فارست ها بر اساس مپ سطوح بر روی آن ایجاد گردد. randomize stacked:به طور پیش فرض  Forest pro از  هر  دو مورد XY  برای محاسبه بذر تصادفی خود استفاده می کند. اگر مواردی را که در همان مختصات XY هم تراز شده اند (به عنوان مثال اضافه کردن چندین سطوح جمع شده) پراکنده کنید، همه آنها یکسان از خواص تصادفی به اشتراک می گذارند. scale:  این گزینه سبب تنظیم سایز فارست ها  بر روی uv می شود. direction: این گزینه با سوویچ کردن روی down’normal’up  سبب خمش فارست ها روی سطوح می شود. scale to fit stoped areas: این گزینه تنظیمات direction  را ابتدائا غیر فعال و توامان آن را به حالت اول بر می گرداند. altitud range: این گزینه توزیع فارست ها را روی سطوح نا هموار محدود می کند. top:  عدد مقابل این گزینه محدودیت در قسمت بالاتر سطوح را تنظیم می کند. bottom:عدد مقابل این گزینه محدودیت در قسمت پایین تر سطوح را تنظیم می کند. density faloof: این گزینه تراکم forest pro را نسبت به سطح تنظیم می کند. scale fallof: این گزینه اندازه  forest pro را نسبت به سطح تنظیم می کند. slop range:  این گزینه تشکیل فارست بر روی سطوح را با استفاده مقدار شیب آن محدود می کند.این گزینه با وارد نمودن محدوده کمترین وبیشترین میزان شیب بر روی سطوح فقط اجازه ایجاد فارست در محدوده شیب های وارد شده را می دهد.بیشترین میزان شیب در جدول مقابل max و کمترین میزان شیب در جدول مقابل min وارد می شود. density faloof: این گزینه تراکم forest pro را نسبت به شیب تنظیم می کند. scale fallof: این گزینه اندازه  forest pro را نسبت به شیب تنظیم می کند.

forest pro -مدلینگ عناصر طبیعی

رول آوت transform در اسکریپت forest pro – مدلینگ عناصر طبیعی

این رول آوت یک از مهمترین ابزار های پلاگین forest pro در مدلینگ عناصر طبیعی بوده که به طبیعی تر شدن صحنه ها بسیار کمک می کند. translation: هنگامی که فعال می شود، این مقدار یک جابجایی تصادفی از شی توزیع شده را در موقعیت اصلی آن تعریف می کند. جابجایی به معنای درصد پهنای درخت برای X / Y و ارتفاع Z است. [su_note]این  جابجایی پس از قرار دادن درخت بر روی موقعیت خود (همانطور که در نقشه توزیع نشان داده شده است) اعمال می شود، بنابراین اگر ما از  مقدار  بالا برای  جابجایی استفاده کنیم، شی پراکنده شده خارج از منطقه اسپلین قرار می گیرد. اگر این اتفاق می افتد، ما باید مقدار جابجایی که بین مقادیر min- تا max   در سه محور X’y’z  را کاهش دهیم یا اسپیلین منطقه را اصلاح کنیم تا درخت ها در موقعیت خوبی قرار گیرند.[/su_note] [su_note] میزان جابجای تصادفی را می توان با استفاده از یک مپ سیاه و سفید یا یک مپ رنگی معین کرد و آن را در محور خاصی مثلا x اعمال نمود.برای این کار تیک مختص به map که در مقابل هر هر محور قرار داده شده را فعال کرده و از طریق none مپ مورد نظز را به forest pro معرفی می کنیم تا جابجایی تصادفی بر مبنای mp اعمال گردد..[/su_note] [su_note]اگر از map رنگی استفاده می کنیم می بایست تیک گزینه color mp را فعال کنیم تا مود رنگی rgb با محور های xyz هماهنگ عمل نماید.[/su_note] اگر تیک «Color map» را خاموش کنید، نقشه در حالت تک رنگ ارزیابی می شود، رنگ سفید به عنوان حداکثر مقدار جابجایی در نظر گرفته می شود و رنگ سیاه به عنوان حداقل. با روشن کردن «نقشه رنگ»، اجزای RGB تصویر برای تعریف مقیاس برای هر محور استفاده می شود: رنگ قرمز-> X، رنگ سبز-> Y، رنگ آبی-> Z. probability map: فعال کردن این گزینه هنگامی کارایی دارد که از یک مپ سیاه و سفید استفاده کنیم. در اینصورت تغییرات تصادفی در مناطق سیاه بسیار کمتر خواهد بود و در قسمت های سفید کاملاً شاهد این تغییرات راندومایز شده خواهیم بود.در مناطق خاکستری مپ تغییرات راندومایز متعالد پردازش می گردد.

Probability Curves: به شما اجازه می دهد تا احتمال هر مقدار تصادفی را در محدوده چرخش (محدوده X = محدوده حداقل / حداکثر، محور Y: احتمال ۰-۱۰۰٪) تعریف کنید.

به دلیل تکرار همین مفاهیم در حالت های translation ، rotation و scale از تعریف سایر مفاهیم اجتناب می کنیم.

رول آوت materials در اسکریپت forest pro – مدلینگ عناصر طبیعی

color tint: بوسیله این رول آوت می توانیم تفاوت هایی بین عناصر forest pro از ناحیه متریال آنها ایجاد کنیم که با دو روش get color from gradient و get color from map امکان پذیر بوده و جلوه طبیعی تر و بهتری را به فارست ها خواهد داد. random strength:محدوده تصادفی Strangh مقدار اندازه رنگ اعمال شده را از ۰ تا ۱۰۰٪ تعیین می کند. از Min = 0 و Max = 0 استفاده کنید تا اثر را غیرفعال کنید. get color from gradient: می توانید محدوده رنگ را با کلیک کردن در جعبه های رنگ تعریف کنید. get color from map:با این ابزار، تفاوت های میان فارست ها را بوسیله یک مپ کنترل می کنیم. random values: این گزینه حالت های get color from gradient و get color from map را بصورت راندومایز شده بر forest pro در مدلینگ عناصر طبیعی اعمال می کند. as texture:این گزینه حالت های get color from gradient و get color from map را بعنوان تکستچر اصلی بر forest pro در مدلینگ عناصر طبیعی اعمال می کند. forest shader: این گزینه امکانات سایه در فارست هایی که ازنوع دوبعدی باشند را مدیریت می کند. self-illum factor:این پارامتر به عنوان یک ضریب ارزش روشنایی ، برای همه مواد استفاده شده توسط forest pto کار می کند. استفاده از آن برای تنظیم اثر Self Illum، بدون نیاز به تغییر هر ماده به صورت جداگانه  توصیه می شود.

رول آوت effects در اسکریپت forest pro – مدلینگ عناصر طبیعی

رول آوت  animation در اسکریپت forest pro – مدلینگ عناصر طبیعی

disable: این گزینه فرایند انیمیت شدن forest pro را خنثی می کند. follow geometry:این گزینه فرایند انیمیت شدن forest pro را برای فارست های از نوع دوبعدی ها فعال می کند. random sample: با استفاده از این گزینه، فارست ها چند نمونه در طول جدول زمانی می گیرد و آنها را به صورت تصادفی برای تعیین نقطه شروع انیمیشن استفاده می کند. پارامترهای “نمونه”، تعداد نمونه های مش را تعریف می کند و “Offset Time”، تفاوت زمان در بین آنها، از زمان ۰ شروع می شود. random from map:این گزینه به شبیه random sample کار می کند، اما برای انتخاب نمونه ای که از آن انیمیشن شروع می شود، از یک نقشه سیاه و سفید استفاده می کند. frame from map:با استفاده از این گزینه می توانید قاب مطلق یک شی متحرک با استفاده از یک نقشه سیاه و سفید را کنترل کنید. سپس این نقشه می تواند برای پخش پخش اشیاء پراکنده کنترل شود. محدوده انیمیشن کنترل شده توسط نقشه با استفاده از پارامترهای شروع و پایان تعریف شده است. start: دامنه شروع انیمیشن را مشخص می کند. end:دامنه پایان انیمیشن را مشخص می کند. random sample:این گزینه کلید گزاری اتوماتیک انیمیشن را در forst pro مدیریت می کند. time offset:مقدار اختلاف ما بین فارست ها هنکام انیمیشن را کنترل می کند. count:تعداد کلیدهای مجازی که در تایم لاین ایجاد می شوند را تعیین می کند. map: از اینجا می توان یک نقشه را به انیمیشن وارد نمود. animate only at render time: با این گزینه انیمیشن فقط هنگام رندر قابل رویت خواهد بود.

forest pro -مدلینگ عناصر طبیعی

رول آوت  animation در اسکریپت forest pro – مدلینگ عناصر طبیعی

viewport: این بخش به مدیریت نحوره نمایش forest pro در مدلینگ عناصر طبیعی در نمایviewport می پردازد. mesh: این گزینه آیتم های مختلف forest pro را بصورت عینی و واقعی آن نمایش می دهد. adaptive: هنگامیکه اعداد face آیتم های فارست پرو به تعدادی برسد که در مقابل این گزینه درج می گردد نحوه نمایش آیتم ها به حالت proxy تغییر خواهد کرد و این سبب پردازش سبک forest pro می شود. proxy: این گزینه سبب می شود فارست ها بصورت سبک پردازش گردند. points-cloud:بهینه ترین حالت برای نمایش forest pro  در صحنه، این گزینه می باشد که بصورت ابر نقاط فارست ها را نمایش می دهد. global density: این گزینه هنگامی نوع نمایش بر روی points-cloud تنظیم شده باشد میزان تراکم ابر نقاط را بر روی تمامی فارست های صحنه اعمال می کند. local density:این گزینه هنگامی نوع نمایش بر روی points-cloud تنظیم شده باشد میزان تراکم ابر نقاط را بر روی  فارست انتخاب شده در  صحنه اعمال می کند. shade:این گزینه هنگامی نوع نمایش بر روی points-cloud تنظیم شده باشد نمایش فارست را بصورت سایه دار یا فاقد سایه بر اساس سوویچز روبروی آن مدیریت می کند. use color id: از زنگ اصلی فارست هنگام ترسیم اولیه در رول آوت geometry  استفاده می کند. opacity: ین گزینه هنگامی نوع نمایش بر روی proxy تنظیم شده باشد ،سبب نمایش forest pro بصورت شفاف می شود.میزان شفافیت را می توان با سویچر مقابل proxy تنظیم نمود. wireframe mode: این گزینه forest pro را بصورت سیمی نمایش می دهد. max items: حداکثر نمایش آیتم های forest pro را تنظیم می کند که میتوان آن را از حالت پیش فرض کمتر تنظیم نمود و یا بیشتر. use directx acceleration: build: manual updata: در صورتیکه این گزینه فعال باشد هنگام تغغیر مود نمایش فارست،بروز رسانی بصورت دستی انجام می شود .(با کلیک بر روی دکمه Update برای فارست انتخابی و updata all برای تمامی فارست های صحنه به روز رسانی انجام می شود). disable object:هنگامی که فعال می شود، شی در viewport و render غیرفعال می شود. freeze all forest object: این گزینه سبب فریز شدن فارست انتخابی شده و امکات اعمال تغییرات در هنگامیکه فریز باشد وجود ندارد. render:این بخش به مدیریت نحوره نمایش forest pro در مدلینگ عناصر طبیعی در حالت render می پردازد. mash: فارست ها را هنگام رندر بصورت طبیعی پردازش می کند . proxy: فارست ها را هنگام رندر بصورت proxyپردازش می کند . simpification level:این گزینه موجب سبک سازی صحنه رندر می شود و با افزایش مقدار این گزینه از تراکم فارست ها هنگام رندر کاسته می شود. max items:حداکثر تعداد آیتم ها یا چهره های مش ایجاد شده توسط افزونه را محدود می کند.  هنگامی که تعداد فارست ها به  بیشتر از این محدودیت برسد ، افزونه یک نماد “F” به جای درخت ایجاد می کند و پنجره Forest Stats پیام هشدار را نشان می دهد. mode: automaticaly/meshes: این گزینه هنگامیکه آیتم های فارست به حد اکثر تعریف شده برسند سبب می شود که بصورت اتوماتیک محدودیت را اعمال کند یا همجنان فارست ها را بصورت مش نمایش دهد. hide custom objects before rendering:هنگام استفاده از custom object جهت توزیع در صحنه توسط forest pro ،فعال بودن این گزینه سبب می شود آبجکت اصلی که توزیع از روی آن صورت می پذیرد درصحنه رندر مخفی پردازش گردد. امیدوارم که از این دوره بهره کافی را برده باشید.تاکید می کنم حتما دوره ویدیوئی را مشاهده نمایید و از متون برای دوره کردن آموخته های خود استفاده نمایید.

[nitro_product style=”1″ hover_style=”default” id=”79″]
طاها

    نوشته‌های مرتبط

    دیدگاه‌ها

    *
    *