مکس آموز

ساخت متریال چرم | چرم قدیمی | چرم براق در ویری

دوره آموزش ساخت متریال چرم

سطح حرفه ای
3 ویدئو حدود ۱:۴۰ دقیقه

ساخت متریال انواع چرم:

در ادامه مجموعه مقالات ساخت متریال های حرفه ای در ویری ، این بار نوبت به شبیه سازی متریال انواع چرم هست که در این مقاله به اونا می پردازیم. پس اگه شما هم کنجکاو شدین تا بدونید متریال چرم چطوری در ویری ساخته میشن با ما همراه باشید و این مقاله رو تا پایان بخونید.

نکات مقدماتی:

  • اگه سایر مقالات ما رو دنبال کرده باشید باید بدونید که روش ما به این صورت هست که ابتدا نکات اصلی در ساخت متریال رو گام به گام ارائه و در ادامه ساخت متریال های مختلف رو با اضافاتی توسعه میدیم. پس دقت داشته باشید چون کلیات مربوط به هر متریال  در بخش اول توضیح داده میشه و از تکرار پرهیز می کنیم.
  • برای ساخت متریال عالی وجود تکستچر با ساختار چرم و بارزولوشن بالا لازم است. میتوان در فتوشاپ از یک مپ با رزولوشن پایین یک تکسچر مناسب تهیه کرد  که که در مقاله مجزایی به اون خواهیم پرداخت.
  • از مپ اصلی چرم مورد نظر، مپ رفلکشن و با مپ آن را نیز می سازیم.

ساخت متریال چرم در vray

  • رنگ Diffuse را روی سیاه کامل تنظیم می کنیم.
  • میزان رفلکشن را روی عدد ۴۰ تنظیم می کنیم.(این مورد بستگی به نوع چرم متغیر خواهد بود-می توان  از تکستچر سیاه وسفید چرم نیز در کانال رفلکشن استفاده نمود یا حتی دخالت رنگ و مپ را در میزان رفلکشن ترکیب نمائیم.
  • Refl.Glossiness را روی حدود ۷۵%الی ۶۵%تنظیم می کنیم.
  • Fresenal Ior راروی ۵/۳قرار دهید.
  • برای ایجاد نقوش و طرح چرم روی موضوع از  یه تکستچر سیاه و سفید مناسب در کانال Bump استفاده می کنیم.
  • اگه ساختار مپ برای موضوع خیلی ریز یا درشت باشد از قسمت تنظیمات تکستچر روی tilling کار کنید تا به ساختار مناسب برسید.
  • برای رسیدن به نتیجه بهتر روی کلید مقابل کانال BUMP کنید و BUMP را از Bitmap به Mix تغییر دهید پیامی ظاهر می شود که باید تایید کنید متریال قدیمی  به عنوان متریال پایه حفظ  گردد.
  • در کانال دوم MixMap از مپ noise استفاده کنید تا افلکت چرم واقع گرایانه تری بدست آورید.
  • میزان ترکیب مپ های nois را از قسمت Mixamount وارد کنید.
  • عددی که در قسمت Mixamount وارد می کنید به معنی میزان دخالت مپ دوم nois و  میزان ترکیب دو مپ می باشد.
  • سایز nois را از قسمت size کنترل نمود.

نکته خیلی مهم : ما در این نوع چرم در Diffuse از رنگ استفاده کردیم نه تکستچر. خوبی این  روش اینه که می توان با تغییر رنگ Diffuse هر نوع رنگی را به متریال چرم نسبت داد وهمواره رنگ چرم را تغییر داد.

اگه مراحل رو طبق توضیحات پیش اومده باشید باید تونسته باشید متریالی شبیه تصویر زیر بدست بیارید.

ساخت متریال چرم قدیمی

برای شبیه سازی ساختار چرم قدیمی و مندرس شده از دو روش می توان استفاده نمود.

روش اول

  •  ایجاد تکستچر چرم قدیمی در فتوشاپ: در این روش دو تصویر چرم و مپ کثیف که شبیه ساز کهنگی هستند را با یکدیگر ترکیب می کنیم.این روش زمانبر تر از روش دوم بوده اما نتیجه خیلی بهتری خواهد داشت.

روش دوم

  • استفاده از کانال fallofff: در این روش برای بخش Diffuse از مپ Falloff استفاده می کنیم و hepp oldmap as submap را تایید می کنیم تا به عنوان مپ اصلی در مپ اول Falloffاعمال گردد.
  • همین مپ را در کانال دوم مپ Falloff نیز کپی می کنیم و میزان دخالت تکستچر در پردازش مپ دوم را کمتر می کنیم مثلاً ۷۰ درصد.
  • قسمت Curve Editor مپ Falloff را طوری تنظیم می کنیم تا مپ دوم به کناره های اسلت هدایت شوند.

اعمال چین خوردگی به چرم کهنه

برای این کار به Bump متریال چرم کهنه رفته و روی آن کلیک می کنیم و آن را به Mix تغییر می دهیم . تکستچر اصلی Bump را حفظ می کنیم.در مپ دوم Mix از مپ مخصوص چین خوردگی استفاده می کنیم.

ساخت متریال چرم  براق در vray

  • ضمن رعایت نکات اصلی در متریا سازی چرم  که در ابتدای همین مقاله شرح داده شد ، مپ سیاه و سفید تهیه شده از تکستچر اصلی را در کانال بامپ وارد می کنیم .
  • میزان tilling   بامپ را با tilling  دیفیوز ست می کنیم. قدرت با مپ را بالاتر می بریم مثلا حدود ۵۰ درصد.
  • همین مپ بامپ را در کانال Reflect کپی می کنیم.میزان تاثیر مپ رفلکشن را در حدود ۳۰ درصد تنظیم می کنیم.دقت داشته باشید برای این نوع چرم میزان Refl ghossines رابالاتر برده مثلا ۸۵% عدد خوبی است.
  • می توان مانند آموزش های قبلی از مپ چین خوردگی در اینجا نیز استفاده کرد.
  • می توان در کانال R.glossincs از یک مپ سیاه وسفید کثیف استفاده نمود تا افلکت انعکاس بهتری را بدست آوریم و تاثیر مپ را روی ۳۰ درصد قرار دهیم.
  • برای شبیه سازی کناره های تاریک که دراین نوع از متریال قابل تصور است در قسمت Diffuse از Vray dirtMap استفاده می کنیم.

با درج نظرات و سئوالات خود در قسمت دیدگاه ها در پایین همین نوشته ، از پاسخ نویسنده مقاله بهره مند شوید.

طاها

    نوشته‌های مرتبط

    دیدگاه‌ها

    *
    *