"> ساخت متریال پارچه | پارچه کتان | پارچه ابریشم | پارچه مخمل | پرده شفاف | مکس آموز
 
مکس آموز

ساخت متریال پارچه | پارچه کتان | پارچه ابریشم | پارچه مخمل | پرده شفاف

دوره آموزش ساخت انواع متریال پارچه

سطح دوره : پیشرفته
9000 تومان

متریال پارچه

اگه مدتیه دنبال یه آموزش عالی، کامل و حرفه ای برای ساخت متریال پارچه اعم از پارچه کتان – پارچه ابریشم – پارچه مخمل – پارچه توری – پارچه پرده شفاف – حوله و … می گردی باید بگم این مقاله همونی هستش که می خوای . پس اگه دوست داری ساخت متریال پارچه در انواع مختلفش رو توسط پلاگین قدرتمند VRAY بصورت حرفه ای یاد بگیری طوری که به هیچ اموزش دیگه ای نیاز پیدا نکنی این مقاله رو تا انتها بخونید.ضمناً مکس اموز دوره آموزش ویدیوئی ساخت انواع متریال پارچه رو تدوین نموده که از اینجا می تونید تهیه کنید.

قبل از اینکه بریم سراغ ساخت انواع متریال پارچه، توصیه می کنم   مقاله اصول متریالسازی حرفه ای در vray را مورد مطالعه قرار بدید.

ساخت متریال پارچه کتان

    • ابتدا یک متریال  vraymtl را وارد اسلت ها می کنیم.مپ مورد نظر خود را  به Diffvs نسبت می دهیم.
    • اگر تکستچر دارای ساختار در سنتی بود مقدار tilling آن را افزایش می دهیم مثلا ۵=۵از قسمت Bitmap  parameter  نوع  filters را روی summedarea تنظیم می کنیم. اینکار جزیئات پارچه را به خوبی پردارش می کند.
    • تکستچر سیاه وسفید مپ اصلی را وارد کانال  BUMP نموده تا نا همواری روی سطح پارچه ها شبیه سازی شود .دقت کنید که میزان  tilling مپ Bump دقیقا به اندازه تا یلینگ مپ Diffvs باشد.
    • برای مپ Diffvs یک مپ Falloff اختصاص دهید و پیغام ظاهر شده را روی  reep old map as sub _Map تنظیم کنید تا مپ اصلی به عنوان مپ پایه پردازش شود.
    • مپ اصلی که در کانال مپ اول Falloff قرار دارد را کپی نموده ودر کانال مپ دوم ست نمایید.
  • وعدد تاثیر رنگ  و مپ را روی ۵۰% تنظیم می کنیم تا ۵۰ درصد از مپ و۵۰ درصد از رنگه مپ دوم Falloff پردازش گردد.

نکته:

عملکرد Falloff به این صورت است هنگامی که از روبرو به مو ضوع نگاه کنیم مپ اول Falloff  نمایش داده  می شود و قسمت های کناری که نسبت به دید ما دارای زاویه است از مپ دوم Falloff استفاده میکند نوع Falloff را روی Wards Away  تنظیم می کنیم.

    • می توان از   curve editor نسبت به توزیع Falloff روی موضوع اقدام کنید.
    • می توان برای Bump پارچه نیز روی آن کلیک نمود وآن را از نوع مپ MIX قرار داد.
    • مپ اصلی را حفظ کنید و یک مپ برای شبیه سازی چین وچروک پارچه وارد پروسه نمود.
  • برای اعمال با مپ چین و چروک مقدار آن را روی عددی بالا قرار دهید.
پارچه کتان

پارچه کتان

ساخت متریال پارچه ابریشم

    • ابتکار عمل در شبیه سازی پارچه ابریشم  با Falloff استفاده می کنیم و رنگ اصلی را برای متریال اول ورنگ کم رنگ تر  نسبت به رنگ اصلی را برای متریال دوم در نظر می گیریم.
  • در Curve Editor مپ Falloff  از ساختار زیر استفاده کنید.

ساخت متریال ابریشم طرح دار

    •  ساختار Fahoff متریال فبلی در قسمت Diffuse به مپ Mix تغییر می دهیم.
    • در مپ اول Mix از متریال قبلی پارچه ابریشمی که از مپ FALLOFF در آن استفاده شده استفاده می کنیم.
    • در مپ اول Mix هم همین کار را تکرار می کنیمCurve Editor فالاف مپ می رویم و نمودار را کمی به سمت راست هدایت میکنیم.
    • (به نمودار کرو ادیتور در زیر توجه کنید).
  • از تکستچر گل که می خواهیم به عنوان طر ح ابریشم نمایش داده شود در قسمت Mixamount استفاده می کنیم.

نکته خیلی مهم:

(دقت کنید از طرح گلدار سیاه وسفیددر قسمت Mixamount استفاده نمایید).

ابریشم-طرحدار

ابریشم-طرحدار

ساخت متریال پارچه مخمل

    • تمرکز برای ساخت متریال پارچه مخملی می بایست بر وی Bump باشد.
    • برای بخش DiffUse مپ Bump را در نظر می گیریم.
    • برای متریال اولی مپ Bump  رنگ اصلی پارچه را وارد می کنیم.
    • برای متریال دومی مپ Bump رنگی روشن تر از رنگ اصلی را در نظر می گیریم.
    • به وسیله Curve Editor مپ Bump طوری کار می کنیم که رنگ اولی درمرکز نمایش داده شود و متریال دومی به کناره های اسلت هدایت شوند.
    • برای BUMP هم مپ Mix در نظر می گیریم در متریال اول آن از مپ سلولار استفاده می کنیم ودر متریال دوم از مپ چین وچروک استفاده می کنیم.
  • مپ سلولار برای شبیه سازی مخمل پرز دار می تواند مفید باشد.
متریال پارچه مخمل

متریال پارچه مخمل

ساخت متریال پارچه مخمل کهنه

  • از متریال مخمل قبلی یک کپی تهیه کنید.
  • روی متریالVraxmtl کلیک کنید وآن را به Vrax bendmtl تبدیل نمایید ومتریال قدیمی را نگاه دارید.
  • در قسمت material Coat نیز از متریال قسمت Base materialاستفاده می کنیم و برای ترکیب این دو در قسمت blendamountاز یک مپ سیاه وسفید کثیف استفاده می کنیم .
  • برای اعمال تغییرات متریال دوم در قسمت Coatmatrol وارد تنظیمات آن شده واز Curve Editorآن متریال را روشن تر می کنیم.
  • اضافه کردن حجم به متریال پارچه:
  • برای این کار کافی است که مپ مناسب در کانال Displacmap وارد کنیم.می تواند به صورت راه راه یا هر چیزی دیگری باشد.
  • دقت داشته باشید قسمت های سیاه ثابت وقسمت های روشن مپ رشد خواهند کرد وبه سمت بالا می آیند.

ساخت پارچه با ترکیب نقوش مخملی و ابریشمی

    • ابتداتا باید متریال هر کدام را به صورت مجزا ساخت ما یک متریال ابریشم و یک متریال مخمل را طبق آموزش هایی که در بالا گفته شد ایجاد می کنیم.
    • برای ترکیب این دو یک Vray blendmtl می سازیم و متریال ها را یکی در قسمت Base Matrialو دیگری را در قسمت Coat Matrial قرار می دهیم واز یک تکستچر با نقش گل سیاه و سفید را در قسمت blendamovnt وارد میکنیم.
    • اگر بخواهیم نحویه جا نمایی ابریشم و مخمل بر روی تکستچر سیاه و سفید تغییر کند کافی است که به تنظیمات تکستچر سیاه و سفید رفته ودر قسمت oUtpvt گزینه invert را فعال کنیم تا با معکوس شدن نقوش سیاه و سفید جای متریال های ابریشم ومخمل روی پارچه نهایی عوض شود.
    • برای ایجاد اختلاف سطح بین متریال ابریشم و مخمل کافی است که از همان تکستچر سیاه و سفید نقش گل در کانال Bump استفاده نمائیم.
  • دقت کنید که کانال Bump در هر دو متریال استفاده شده در Vrayblentmtl را فعال کنید و برای اینکه نتیجه عالی تری بدست آورید ابتدا در کانال Bump هر کدام از یک مپ Mix استفاده کنید و در متریال دوم طرح نقش گل را جا گذاری نمائید (این مورد خیلی مهم است)

ساخت متریال حوله

    • برای شبیه سازی پرز های پارچه یک مپ مناسب سیاه وسفید تهیه می کنیم ودر کانال Displacment آن را جانمایی کرده وفیلتر نمایش تکستچر سیاه وسفید را روی summed Area یا none تنظیم می کنیم.
  • برای بخش Diffuse از یک Falloff استفاده می کنیم ورنگ های مورد نظر خودرا در مپ اول و دوم فرار می دهیم.
متریال حوله

متریال حوله

ساخت متریال پرده شفاف

    • ابتدا در قسمت Diffuse یک رنگ نزدیک به سفید محض وارد می کنیم.
    • در قسمت Refraction از یک Falloff map استفاده می کنیم.
    • تنظیمات Curve Editor را طوری قرار دهید تا قسمت های مقابل دید شما کاملا شفاف و قسمت هایی که دارای زوایه نسبت به دید ما هستند را تیره ببینیم.
    • برای این که اشیاء از پشت پرده دارای ضریب شکست نباشد مقدار Ior قسمت Refraltion را روی ۱ تنظیم کنید.
  • برای اینکه پرده شفاف طرح دار شود می توان در قسمت Falloff از قسمت Refract یک مپ با طرح گل استفاده می کنیم این تکستچر را در هر دو مپ Falloff از قسمت Refract وارد می کنیم و می توانیم اثر گذاری هر کدام را به وسیله عدد مختص به آن مدیریت نمود.
    ساخت متریال پرده شفاف

    ساخت متریال پرده شفاف

شبیه سازی پارچه توری

    • تکستچر شبیه سازی ساختار توری که به صورت سیاه وسفید کامل می باشد را در کانال Opacity وارد می کنیم این کار سبب می شود که هنگام پردازش توسط موتور رندر  VRAY  قسمت های سیاه نامرئی شده و قسمت های سفید کاملا دیده شوند وساختار توری شبیه سازی گردند.
    • برای این کار نقوش پارچه توری معکوس عمل میکند می توان در برنامه مثل فتوشاپ آن را invert کردویا این که در تنظیمات خود تکستچر از قسمت Coutput  تیک گزینه invert رافعال نمودتا نقوش تکستچرمعکوس شود.
  • برای شبیه سازی ناهمواری از همین تکستچر در کانال Bumpاستفاده کنید.
پارچه توری

پارچه توری

برای دانلود رایگان تکسچر مناسب برای شبیه سازی پارچه های توری اینجا کلیک کنید.

این مقاله ادامه دارد ….

آموزش های دزخواستی خود را از طریق درج دیدگاه در قسمت پایین همین مقاله را درخواست نمایید تا پس از بررسی توسط مدرس ف تولید محتوا گردد.ضمناً هر گونه سئوال خود را در همین بخش مطرح نمایید تا در اولین فرصت ممکن ف پاسخ داده شود.

طاها

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها