"> ساخت متریال شیشه در vray | مکس آموز
 
مکس آموز

ساخت متریال شیشه در vray

ساخت متریال شیشه در انواع مختلف را در پلاگین قدرتمند ویری و  بصورت حرفه ای بیاموزید. به گونه ای که به هیچ منبع آموزشی دیگه ای نیاز پیدا نگنید،توصیه می کنم این مقاله بی نظیر را تا پایان بخوانید.متریال شیشه از جمله متریال هایی است که نمی توان یک پروژه سه بعدی اعم از داخلی،خارجی، صنعتی و … را بدون وجود آن تصور کرد. و زیبایی خاصی به پروژه ها می بخشد.

مکس آموز در این مقاله،ساخت انواع و اقسام شیشه ها را مورد آموزش قرار داده و این آموزش از هر جهت کامل و جامع می باشد.اگر چنانچه موضوع مورد نظر خود را در این دوره نیافتید می توانید، تصویر شیشه مورد نظر را از قسمت تماس با ما  برای ما ارسال کنید تا آموزش موضوع درخواستی شما به این مقاله اضافه گردد.

کلیات ساخت متریال شیشه

ما در مکس آموز ابتدائاً نکات کلی که در همه مواد شیشه ای می بایست رعایت گردد را ارائه و سپس برای هر نوع شیشه خاص،نکات همان شیشه  را  تحت تیتر همان موضوع، ارائه می کنیم و به مباحث تکراری نمی پردازیم.توصیه میکنم قبل از شروع این دوره مقاله اصول متریالسازی حرفه ای در vray  را با دقت مورد مطالعه قرار دهید.

تنظیمات قسمت Refract

  • Refract را از مد رنگی روی سفید محض یا عدد ۲۱۰ ست می کنیم.این بخش در ساخت متریال شیشه،مهمترین بخش کار می باشد.هر مقدار مود رنگی به سمت سفید سوق یابد،شفافیت شیشه بیشتر می شود.
  • IOR  را  از قسمت refraction روی ۱٫۶ ست می کنیم.
  • گزینه Effect shodow را فعال می کنیم تا عبور نور از شیشه ها شبیه سازی شده وسایه ها ایجاد گردند.

تنظیمات قسمت Diffuse

  • رنگ Diffuse را روی خاکستری یا عددی بین ۱۰-۵ تنظیم می کنیم.اگر به موضوعات شیشه ای در دنیای واقع نگاهی نسبتاً عمیق بیندازید،خواهید دید که در قسمت های ضخیم تر این رنگ قابل مشاهده است.در شیشه های معمولی و نه رنگی،شیشه از ته رنگ خاکستری برخوردار است.

تنظیمات قسمت Reflection

  • میزان Reflection را روی ۱۸۰ تنظیم می کنیم.شیشه ها از میزان انعکاس بالایی بر خوردار هستند.
  • گزینه Fresnal Rflection را فعال می کنیم ومقدار را روی ۱٫۶ تنظیم می کنیم.میزان ضریب شکست شیشه در محدوده ۱٫۵ الی ۱٫۷ می باشد.
  • hglossiness , rglossiness را روی عددی مابین .۹۵ الی .۹۹ تنظیم کنید.

تنظیمات قسمت Bump

  • می توان برای زبر کردن سطح شیشه از Bump استفاده نمود و برای آن مپ noise یا یک تکسچر طرحدار در نظر گرفت.
  • اعمال کانال bump ضرورتی ندارد مگر در برخی متریال ها خاص که در ادامه حتماً مورد اشاره قرار می گیرد.
  • با تنظیماتی که تا اینجای کار خدمت شما عرض نمودیم ، می بایست نتیجه زیر بدست بیاید.

ساخت متریال شیشه مات

  • برای این کار از تنظیمات Refraction گزینه Glossiness را بسته به نوع شیشه روی مقداری بین ۰٫۹ تا ۰٫۸ تنظیم می کنیم.
  • ایجاد افکت ماتی روی شیشه،زمان پردازش متریال شیشه توسط موتور رندر ویری را افزایش می دهد.
  • برای جلوگیری از ایجاد نوییز هنگام رندر، میزان subdivs را در قسمت های رفلکشن و رفرکشن از مقدار پیش فرض ۸ بالاتر ببرید.
  • هر چه میزان  subdivs بالاتر رود میزان سرعت پردازش  رندرپایین تر خواهد آمد.
  • نتیجه کار به شرح ذیل خواهد بود.

 

ساخت متریال شیشه رنگی

  • برای این کار در قسمت رفرکشن واز قسمت Fog color  رنگ مورد نظر خود را تعریف می کنیم.بعنوان مثال ما رنگ سبز را وارد می کنیم
  • یکی از محاسن استفاده از Fogcolor این است که مناطق ضخیم و رقیق شیشه ها را به خوبی پردازش می کند. وغلظت رنگ در مناطق ضخیم تر بیشتر خواهد بود.
  • اگر غلظت رنگ بالا بود می توان با تنظیمات بخش Fog multplier مقدار آن را مشخص سازی نمود. مقدار بیشتر مساوی غلظت بیشتر  است و بالعکس.
  • می توان با آبشن Fog bias میزان کنتراست بین مناطق ضخیم تر ورقیق را مدیریت کرد.هر چه مقدارکمتر باشد به عنوان مثال منفی شود کنتراست رنگی بیشتر خواهد شد وبالعکس.
  • نکته:در صورتیکه  مقدار Fogbiasرا پایین آوردید مقدار Fogmvltpier را نیز کمتر کنید تا خیلی زمخت از کار در نیایید.
  • اشتباهی که توسط خیلی از کاربران،صورت می پذیرئ این است که رنگ شیشه ها را در قسمت diffuse مشخص می کنند و مطلقاً نتیجه مناسبی نمی گیرند.
ساخت متریال شیشه رنگی

ساخت متریال شیشه رنگی

ساخت  متریال شیشه ترکیبی مات وشفاف

  • برای این کار  ابتد اvray blend mt را باز کرده ودر Basc matrial یک شیشه شفاف در coat matrial یک شیشه مات ایجاد میکنیم.
  • از قسمت Blend amovnt یک تکستچر سیاه وسفید (هر چیزی می تواند باشد مثلا تصویر یک گل اسلیمی سیاه وسفید) را وارد پروسه ساخت متریال شیشه می کنیم.
  • نکته:قسمت های سیاه متریال قسمت Base matrial را نمایش می دهد و قسمت های سفید مقدار coatmatrial را نمایش می دهد.
  • همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید بخش های سیاه مپ وارد شده به قسمت Blend amovnt سبب ایجاد متریال مات گردید.بخش ها سفید مپ نیز متریال شیشه شفاف را اعمال نمود.
  • می توان در یکی یا هر دو متریال base matrial و coat matrial از fog color استفاده نمود و افکتی نظیر تصویر زیر خلق نمود.
  • میتوان مپ قسمت blending amount را کپی نموده و در قسمت bump یکی یا هر دو متریال base matrial و coat matrial جاگزاری نمود تا قسمت های طرحدار برجسته گردند.مانند تصویر زیر.

  • نکته مهم:برای تعویض مناطق مات وشفاف به تنظیمات تکستچر سیاه وسفید رفته واز قسمت output تیک گزینه Invert را فعال می کنیم تا مناطق سیاه وسفید تکستچر عوض شون .
  • در صورتیکه نقوش متناسب با نظر شما نبوده از قسمت tilling میزان تقسیمات تکستچر را افزایش دهید.

ساخت متریال شیشه سیاه:

  • مقدار رفرکشن را کاهش می دهیم عدد ۵ عدد خوبی است.
  • رنگ Diffuse را کاهش می دهیم و آن را سیاه کامل می کنیم.
  • همین کار را برای شیشه سفید به نحو عکس انجام می دهیم.
  • نکته خیلی عالی:در صورتی که رنگ ناحیه رفلکشن را روی رنگ های غیر از سیاه وسفید تنظیم کنیم رفلکشن همان رنگ را هنگام شبیه سازی انعکاس وارد پروسه ساخت متریال شیشه  میکند.

اعمال گراد نیت روی متریال شیشه :

۱)برای قسمت Refration وروی دکمه مقابل  آن کلیک نمود ویک مپ Gradient را وارد پروسه ساخت متریال شیشه ترکیب رنگی می کنیم.. ۲)وارد تنظیمات  گرادنیت می شویم ودر صورتیکه موضوع پذیر نده متریال شیشه دارای گرادنیت بصورت عمود مستقر شده باشد.angle w: را روی ۹۰ درجه تنظیم میکنیم تا جهت گرادنیت ساخته شود. ۳)در قسمت  Gradiamt Ramp parometers طیف رنگی را از سمت راست بوسیله کلید های  طیف رنگی تنظیم می کنیم. ورنگ آنها را مشخص میکنیم.

ساخت متریال شیشه طیف رنگی

ساخت متریال شیشه طیف رنگی

شبیه سازی متریال کریستال:

  • مقدار Ior از قسمت Refrationرا روی ۱٫۹ قرار می دهم .
  • مقدار IOr Fresnal از قسمت Reflection را روی ۱٫۹ قرار میدهیم.
  • از قسمت Refraltion نیک گزینه Dispration را فعال می کنیم.
  • برای شبیه سازی پراگندگی رنگها مقدار Abbe این کار را برای ما انجام می دهد. هر مقدار عدد کمتری وارد شود میزان dispration رنگها بیشتر می شود وبالعکس.
  • برای رنگی کردن پراکند گی  رنگها از Fog color استفاده می کنیم ورنگ مورد نظر خودرا وارد میکنیم.
  • می توان با Fog mvltplier میزان شدت رنگ وازFvgbias میزان کنتراست بین قسمت های غلیظ و رقیق را مدیریت کرد.

این مقاله ادامه دارد…

پرفروش ترین ها

طاها

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

    اکبر علیاری پاسخ

    سلام و عرض خداقوت
    خیلی عالی بود.کاش بصورت ویدئوئی اراه میکردید.یه هر حال بابت زحماتتون ممنونیم

      سجاد نجفی پاسخ

      سلام ممنونم
      در حال ضبط دوره آموزش ساخت متریال های حرفه ای هستیم. این دوره شما رو از هر آموزش دیگه ای بی نیاز می کنه.به محض انتشار از طریق ایمیل کاربری به شما اطلاع خواهیم داد. در سایت ثبت نام کنید تا از طریق اینیل اطلاع رسانی ها به ایمیل شما نیز ارسال گردد.

    takmil9295 پاسخ

    سلام و عرض خسته نباشید دارم
    خیلی عالی بود.واقعا آموزش کامل و حرفه ای هستش.من که خیلی استفاده کردم.
    جسارتا دوره ویدیوئی هم دارید که همه متریالها رو بصورت حرفه ای آموزش بده؟

      xhih-admin32 پاسخ

      از لطف شما ممنونم.
      به زودی یک محصول حرفه ای بصورت پروژه ای تمامی متریال ها آموزش داده میشه که از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.
      موفق باشید.