مکس آموز

تنظیمات GI و مقایسه موتورهای Brute Force | irridianc map | Photon Map | light cache

تنظیمات GI و مقایسه موتورهای محاسبه نورهای غیر مستقیم در vray

اگه از علاقه مندان به دنیای طراحی سه بعدی هستید ، حتماً صابون تنظیمات فوق العاده زیاد پنجره رندرینگ به تن شما خورده و شاید شما رو آذار داده باشه.یکی از بخش های مهم اون تنظیمات GI در پلاگین  VRAY  هست.دیگه لازم نیست نگران باشید چون ما در مکس آموز یه آنالیز عالی از عملکرد تنظیمات GI رو ارائه دادیم و موتورهای اولیه و ثانویه در پردازش نورهای غیر مستقیم را بطور جامع و حرفه ای آموزش داده ایم.تو این مقاله یاد می گیرید چطور با موتورهای گوناکون GI  که شامل چهار موتور Brute Force | irridianc map | Photon Map | light cache هستند آشنا بشید و بصورت کاملاً آگاهانه از اون استفاده کنید.

پس اگه فکر می کنید این مقاله  می تونه به شما کمک کنه و یه پاسخ عالی برای دغدغه هاتون باشه این پست را تا آخر مورد مطالعه قرار بدید.

نورهای غیر مستقیم به نورهایی در صحنه گفته می شود که از نورهای مستقیم منشعب شده و سبب روشن شدن بخش هایی می گردد که نور مستقیم به آنها نمی رسد.

V-Ray چندین روش (موتور ) برای محاسبه نورهای غیر مستقیم با کیفیت های مختلف و سرعت  های متفاوت اجرا می کند که تحت عنوان موتور اولیه و موتور ثانویه با آنها آشنا خواهیم شد. موتور انتخاب شده به عنوان پردازشگر اولیه برای محاسبه اولین پرتاب های تشعشعات نور مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که موتور ثانویه برای محاسبه هر گونه پرش نوری منشعب شده از پرتاب ثانویه بعدی استفاده می شود. گسست اولیه انتشاری ، زمانی اتفاق می افتد که یک نقطه سایه از طریق دوربین به طور مستقیم قابل مشاهده است یا از طریق سطوح بازتابنده یا انعکاسی. گسست ثانویه هنگامی رخ می دهد که یک نقطه سایه در محاسبات GI استفاده شود. این موتورها می توانند در چندین روش ترکیب شوند تا نتیجه دلخواه را در حداقل زمان به دست آورند.

موتورهای اولیه و ثانویه GI در برنامه Illumination Global تحت برگه GI در پنجره Render Setup انتخاب می شوند.انواع مختلف موتورهای غیر مستقیم نورپردازی در V-Ray برای ۳ds Max پشتیبانی می شوند که دارای ۴ موتور با قابلیات ها و کارکردهای متفاوت است:

Brute Force GI : ساده ترین روش که در آن نور غیر مستقیم به صورت جداگانه برای هر نقطه سطح سایه محاسبه می شود.

irridianc map : برای چند نقطه ای در یک صحنه محاسبه شده و نقاط باقی مانده از مقادیر بینابینی استفاده میکنند.برای آشنایی بیشتر با این موتور به مقاله تنظیمات رندر vray | موتور  irridianc map رجوع کنید.

 Photon Map : فوتون‌هایی که از نور ساطع می‌شوند سبب پردازش صحنه شده که نسبت  جزییات کم‌تر دقیق است اما برای محاسبه سریع مناسب است

light cache: نورهای ثانویه  را از طریق دوربین ردیابی می‌کند و در پردازش جزئیات خوب عمل می کند.

[nitro_heading align=”center” tag=”h2″ heading_custom_id=”nitro_custom_css_1646755343″ sub_text=”” sub_font_size=”20″ sub_spacing=”0″ text=”مقایسه موتورهای ویری در پردازش نور های ثانویه” font_size=”28″ spacing=”0″ margin_top=”10″ margin_bottom=”20″ desc_text=”” desc_font_size=”10″ desc_spacing=”3″]

Brute Force

سرعت پردازش: کند

نمایش جزئیات: بالا

استفاده از رم اضافی: بله

پردازش bump: بله

پردازش نورهای محیطی: بله

استفاده در انیمیشن: عالی(عاری از نقایصی مانند سوسو زدن در انیمیشن.)

ذخیره سازی محاسبات در قالب فایل خروجی: خیر

ایجاد نویز:بله

معایب:این موتور برای تصاویر پیچیده مانند فضای داخلی با منابع نور متعدد بسیار کند است.

irridianc map

سرعت پردازش: بالا

نمایش جزئیات: پایین

استفاده از رم اضافی: خیر

پردازش bump: بله

پردازش نورهای محیطی: بله

استفاده در انیمیشن: کم (دارای فلیکر و سوسو زدن در انیمیشن.)البته راهکارهای برای کنترل این مشکل دارد.

ذخیره سازی محاسبات در قالب فایل خروجی: بله

ایجاد نویز:خیلی کم

معایب: عملکرد آن نسبت به اشیا متحرک کاملاً صحیح نیست و ممکن است منجر به نویز(فلیکر) شود (گرچه در اکثر موارد این موضوع قابل‌توجه نیست

محدوده پردازش آن وابسته به زاویه  دید است و برای یک موقعیت خاص دوربین ایجاد می‌شود.

photon map

سرعت پردازش: بالا

نمایش جزئیات: خیر

استفاده از رم اضافی: خیر

پردازش bump: بله

پردازش نورهای محیطی: خیر

ذخیره سازی محاسبات در قالب فایل خروجی: بله

light cache

سرعت پردازش: بالا

نمایش جزئیات: بله

استفاده از رم اضافی: خیر

پردازش bump: خیر

پردازش نورهای محیطی: بله

ذخیره سازی محاسبات در قالب فایل خروجی: بله

معایب:

  • محدوده پردازش آن وابسته به زاویه  دید است و برای یک موقعیت خاص دوربین ایجاد می‌شود.
  • برای صحنه های انیمیشن همراه با فلیکر و سوسو زدن می باشد.
سجاد نجفی

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها